ARAMA MOTORU OPTİMİZASYONU (SEO) KAVRAMI

1. ARAMA MOTORU

20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren başlayan ve günümüze değin yaşamaya devam ettiğimiz bilgi çağında, bireyler daima yaşadıkları çevreden haber alma (bilgi alma) ve edindikleri bilgileri paylaşma ihtiyacı duyarlar. Eski zamanlardan süre gelen bu bilgi merakı, insanların tek yönlü iletişimiyle gerçekleşirdi. Bu bağlamda tek bir kaynak üzerinden bir haberi algılayıp, bireylerin çevresindeki insanlara aldıkları bilgileri paylaşmasıyla birlikte kişiler arasında ağızdan ağıza bir bilgi alışverişi gerçekleşirken, teknolojinin ilerlemesiyle birlikte bu bilgi kaynağı yazılı ve görsel yayınlara yani kitle iletişim araçlarına  (Gazete, Dergi, Televizyon) yerini bırakarak, bireylerin bilgi aldığı kaynağı çeşitlendirdi.
Teknolojinin gün geçtikçe gelişmesiyle eş güdümlü olarak bireyler bilgilerini daha fazla kitleyle paylaşmak, haberler üzerinde fikir alışverişinde bulunmak gibi doğan bu paylaşım ihtiyacı dolayısıyla, internet diye adlandırdığımız sanal ağların zaman ve mekan farkı olmaksızın bireylerin birbirlerinden haber alabildiği, aldığı haberleri dünyanın neresinde olursan olsun paylaşabildiği sosyal bir platform oluştu. Böylece kaynak olarak kullanılan kitle iletişim araçları geleneksel hale dönüşerek, sanal ağlar platformu Yeni medya olarak hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline geldi. Teknolojinin en büyük sermayesi olan Yeni medya, sanal ağlarla örülü olan ağ sistemleri bütünü olarak adlandırılıyor. Mevcuttaki bu medyayı mobil cihazlarda, tabletlerde ve masa üstü bilgisayarlarda bireylerin zaman, mekan ve hareket farkı olmaksızın kullanabildiği bir platformu gözler önüne seriyor. Bu platform aracılığıyla bireyler elektronik ortamda saliseler eşliğinde bilgi edinebiliyor ve sosyal ağlarda bulunan kişisel hesaplarında bu bilgiyi paylaşabiliyor. Elektronik tabanlı olan bu platform rakamların eşliğinde bütünleşmiş web sayfaları birleşiminden oluşan sanal ağda sunulan bilgi arama kaynağı  ‘Arama Motoru’ sayesinde aradığımız bilgilerdeki öbekleşmiş kelimeler halinde yazarak, sayfalarca web sayfalarının birleşimi geniş bir bilgi dağarcığına erişebiliyoruz. Yurdakul ve Bat’ın Rowley’den aktardığına göre Arama motorunu kuramsal olarak tanımlandığında; 
‘‘Arama motoru, çıktı olarak sonuca ulaşmış bilgiler ve kayıtların her birini kıyaslayarak sorgulayan, bir sorgunun kabul edilebilirliği için gerekli işlemleri yapan, ele geçirilen verilerin yüksek performansta olmasını sağlayan bir sorgulama ve elde etme mekanizmasıdır.’’ Vikipedia internet ansiklopedisine göre ise ‘‘Arama motoru, internet üzerinde bulunan içeriği aramak için kullanılan bir mekanizmadır. Üç bileşenden oluşur: web robotu, arama indeksi ve kullanıcı arabirimi. Ancak arama sonuçları genellikle sık tıklanan internet sayfalarından oluşan bir liste olarak verilmektedir.’’ (http://tr.wikipedia.org, 25.12.2016)
 Arama Motorlarının yapısı hakkında Yurdakul ve Bat’ın Rowley’den aktardığına göre; ‘‘Web’de trafiğin ana kaynağı olan arama motorları kişilerin aradıkları konulardaki web adresini tam olarak bilememeleri sebebiyle insanlara bir çıkış yolu sunmaktadır. Araştırmacı ya sitenin adresine (URL) sahip olmadığı ya da neye bakacağından emin olmadığı zaman arama motorlarında, anahtar kelimelerin birleşimini kullanarak web sayfaları ve sunucuları arasında linklere ulaşabilmektedir.’’ Arama motorları kullanıcılar ve web sayfaları arasında bir köprü görevi görür. Çünkü  buraya kaydedilen web sayfalarının kullanıcılara ulaşması yolunda bir zemin platformu hazırlar. Arama motorları kendi bünyelerinde saf bir bilgi barındırmazlar. Bu bağlamda arama motorunun tanıdığı web sayfaları üzerinde Seo çalışmaları yapılır. Bu çalışmaların nihai amacı, arama motorları üzerinden bilgiye çabuk erişmek isteyen tüketicilerin gözü önünde olarak (Haber kaynağı olan web sayfalarının arama motorunda ilk sayfada hatta ilk sıralarda bulunma arzusuna yönelik ) haberi yani bilgiyi kendi web sayfaları üzerinden kullanıcıların okuması ve paylaşması mantığıdır.  Bu bağlamda web sayfaları diğer web sayfalarıyla yarış halindedirler.
Vikipedia internet ansiklopedisine göre,  ‘‘Arama motoru teknolojisinde günümüzde genel amaçlı arama motorlarının yanında belli bir alana yoğunlaşmış arama motoru örnekleri bulunmaktadır. Belli bir alana yoğunlaşmış arama teknolojisine “dikey arama” adı verilmektedir. ’’ (http://tr.wikipedia.org, 25.12.2016)
Yurdakul ve Bat’ın Kennedy’den aktardığına göre ‘‘Her bir arama motoru şirketi, kendi algoritmasına sahiptir. Her bir algoritma, lehte ve aleyhte özellik taşır ve sıklıkla sorguya çekilirler. Google’ın algoritması sıklıkla, arama soruları için web sitesi listelerini gereğinden fazla gösterir.’’ Birden fazla web arama motoru bulunmasına rağmen bunların gözde olanı Google’dir. En çok kullanılan 20 arama motoru aşağıdaki görselde belirtilmiştir;


Arama motorlarının çalışma mantığından yani yapısından kavramsal olarak değinecek olursak Yurdakul ve Bat’ın Rowley ve Gibson’dan aktardığına göre; ‘‘Arama motorları geniş bir alana ulaşmayı sağlar ve farklı yerlere dağılmış olan belgeleri toplamada etkili bir süreç geliştirir. (Google ve Yahoo gibi web arama motorları, büyük indekslerdeki en geniş arama ağına sahip motorlardır. Bu servisler linkleri çaprazlama tarayan küçük programlar olan bazı “örümcekler” ya da “web böcekleri” gönderirler. Örümcekler, ana web arama motorlarını destekleyen büyük indekslerin yapılarını tarayarak, aranan metin bilgisinin tamamını gönderirler. Web arama motorları, yapısal olmayan HTML ve PDF dokümanlarının sayılarca verisinin iyi bir indeks taramasını yapar.’’
Günümüzde arama motorları, markaların kendi kimliklerini hedef kitlelerine aktarabildiği geleneksel kitle iletişim araçlarına rağmen maliyeti çok daha az bir ücretle çoğu zaman ücretsiz bir tanıtım platformu olarak ta kullanılıyor. Tanıtımın yanı sıra işletmelerin satış hacmini doğrudan geliştirmesini sağlayan elektronik web sayfalarıyla kullanıcılar elektronik bir alım- satım gerçekleşebilir boyuta getirilmiştir. Böylece kurumlar, web sayfaları tasarımı ve içeriğiyle tüketicilerin algılarına hitap ederken, ürününü de satabilir durumdadır.

2. SEO (SEARCH ENGİNEE OPTİMİZATİON)

Türkçe karşılığı ‘Arama Motoru Optimizasyonu’ olarak adlandırılan Seo, Web sayfanızın arama motoru üzerinde aranılan kelimeler eşliğinde yapılan araştırmada daha üst sıralara çıkması için sürekli yapılması gereken elektronik platformda yapılan işlemler bütünüdür. Böylece sayfanız, çok kişi tarafından görünecek yani görünürlüğü gün geçtikçe diğer sitelere rağmen artış gösterecek ve sitenizde yer alan içerik daha çok kişiye erişmesi sağlanacaktır. Vikipedi İnternet Ansiklopedisine göre Seo ; ‘‘Arama motoru optimizasyonu, amacı web sitelerinin, arama motorlarının kriterlerine uygun hale getirilerek hedeflenen aramalarda yükseltilmesidir. İngilizcede ve Türkçede kısaca SEO (Search Engine Optimization) olarak ifade edilmektedir. Bununla birlikte arama motorları, arama sonuçlarını listelerken algoritmik bir yapı kullanmaktadır. Bu nedenle web geliştiricileri; yazmış oldukları sayfaları bu ayrıntıya dikkat ederek oluştururlar. İnternetin ekonomik anlamdaki gücünün artması neticesinde hızla yaygınlaşmaya başlamıştır.’’ Arama Motoru Optimizasyonunun günümüzde bu denli önem kazanmasının nedeniyse internetin yaygın bir iletişim aracı olarak kullanılması ve insanların bilgi kaynağı olarak kullandıkları ilk kaynak olmasıdır. Yukarıda değindiğim gibi arama motoru web sayfaları arasında hızlı bir bilgi tüketimi gerçekleştirmeyi seven, tek bir bilgi için vakit kaybetmeyi sevmeyen kullanıcı profili düşünüldüğünde tüketiciler,  arama motorunun ilk sayfasında hatta ilk sıralarda yer alan sitelerden bilgi ve alışveriş ihtiyacını giderirler. İşte tam da bu noktada Seo’nun önemi ortaya çıkmıştır.

2.1.Seo Terimleri

On Page Seo:  Site İçi Seo anlamına gelmektedir. Web sayfası içindeki sayfalara müdahale ederek yapılan Seo çalışmalarıdır. Bunlar; Web sitesinin tasarımı, kod yapısı, link ve resim gibi ögelerin doğru kullanılması, site içeriğinin doğru oluşturulmasından oluşmaktadır.
Off Page Seo: Site Dışı Seo çalışmaları olarak adlandırılır. Sitenin dışında site içerisine eklenen link ve medya kullanımı ve her türlü yapılan tanıtım, paylaşım çalışmalarıdır.
PageRank: Eski zamanlarda önemli olan Google algoritması PagRank kullanıcının web sayfalarına giriş ve çıkışlarına göre Google’nin web sayfalarını değerlendirildiği bir puanlama sistemidir. PageRank, Google’ın sitenizin diğer sitelerden aldığı linkler doğrultusunda anlamını taşımaktadır. PR (PageRank) değeri yüksek olan siteler Google tarafından daha çok önemsenir ve sıralamalarda daha üst sırada çıkarlardı. Vikipedi’ye göre bu kavram;‘‘PageRank, Google'ın site sıralamasında kullandığı algoritmanın sonucu sitenize verdiği değeri gösteren basitleştirilmiş 0'dan 10'a kadar olan bir değerdir. Bu değer genel olarak özgün bir içeriğe, sayfaya verilmiş bağlantılara ve bağlantı veren sayfaların kalitesine bağlı olarak değişir. Pagerank ile birlikte bir link pazarı oluşmasından dolayı Google bu konuda kendini geri çekmiş ve de son olarak 2014 yılında hiçbir pagerank güncellemesi gerçekleştirmemiştir.’’(www.wikipedia.com.tr, 25.12.2016)
Trust Rank: Spam sayfalarını otomatik bir sistemle bulan ve link sistemini inceleyen link analiz sistemidir. Birçok web sayfası ticari nedenlerle arama motoru sonuçlarında yükselmek istemekte ve bunun için spam tekniklerini kullanmaktadır. Her sayfanın web sayfası editörünce incelenmesi zor olduğundan, bazı güvenilir sayfalar işaretlenir ve ondan alınan link çıkışlarındaki sitelere puanlar verilir.
Web Master: Web sayfası sahibine verilen isimdir.
Domain: Web sayalarının isimlerine verilen addır. Her bir web sayfası isimlendirilirken Domain uzantısı ve ismi olarak iki ayrı kısımdan oluşur. Google sayfanın ismi, .com.tr onun uzantısıdır. Domainler, genelde yıllık satın alınabilen web sayfa hizmetlerdir.
Hosting: Barındırma hizmeti olarak anlamlandırılan kavram, web sayfanızın tüm materyallerinin barındığı 7 gün 24 saat erişime açık veri merkezleridir. Bir siteyi yayınlamak için domain ve hosting olmak üzere iki temel unsur vardır. Vikipedi’ye göre; ‘‘Bir web sitesinde yayınlanmak istenen sayfaların, resimlerin veya dokümanların internet kullanıcıları tarafından erişebileceği bir bilgisayarda tutulmasıdır. İnternette site yayınlamak için özel olarak üretilmiş, internet omurgasına çok hızlı bağlantısı olan, yüzlerce kullanıcıya aynı anda hizmet verebilecek bir bilgisayarda (sunucuda) yayınlamak istediği dosyaların saklanması gerekir. Web siteye ait dosyaları saklayan ve internet kullanıcılarının erişimine sunan bu bilgisayarlara web sunucusu (web server), bu veri saklama ve yayınlama işlemine de web hosting denir.’’ (www.wikipedia.com.tr, 25.12.2016)
Home Directory: Web sayfasının barındığı hostingteki ana dizindir. Hosting, web sayfası bilgilerine erişmek için kullanılan birincil merkezdir.
Link: Kullanıcıların çevrimiçi olarak web sayfalarını gezmelerine yardımcı olan bağlantılardır.
Link Farm: Birbiriyle bağlantılı veya bağlantısız sayısız linklerin bulunduğu sitelerdir. Bu tarz web sayfaların Seo bazında yararlı değildir.
Inbound Links:  Bir web sayfasının içeriğine başka bir web sayfasından verilen bağlantıların tümüdür. Bu web sayfalarının kendi kullandığınız web sayfalarının içeriğiyle uygun olmalı, kaliteli içerik oluşturmanızı sağlamalıdır.
Outbound Links: Sitenizden dışarı verilen linklerdir. Bu linklerin kalitesi, web sayfanızdaki Seo çalışmanız için oldukça önemlidir.
Back Link: Web sayfasında oluşturulan içeriğin kendi sayfanız içerisinde başka bir web sitesine link vermenizdir. Burada verilen linklerin içeriğinizle alaka düzeyi ve verdiğiniz link sayısı oldukça önem kazanır.
Spam: Arama motorlarını kandırmaya- aldatmaya yönelik yapılan çalışmaların bütünüdür. Bu arama motoru yapısıncafark edildiği zaman web sayfası filtre isimli ceza alarak rakiplerine rağmen en arkalara düşer, belki de arama motorundan silinebilir.
Mega Tag: Sitenizle ilgili bilgilendirici açıklama, anahtar kelime, coğrafi konum, sahibi, yazarı, sitenin yazılımı ve sürümü gibi pek çok bilgiyi arama motoruna sunmaktadır.
Keywords Mega Tag: Web Sitesinin ve sayfalarının hedef aldığı anahtar kelimelerdir. Bu kelimelerin site içeriğiyle uyumlu olması gerekir.
Keywords: Anahtar kelime olarak Türkçe karşılığı olan bir terim, Seo’nun can damarıdır. Anahtar kelimelerin Doğru kullanımı, seo açısından önemlidir.
İndex: Arama Motorunda listelenmeyi, arama motorunca tanınmayı ifade eder.
Link Değişimi: Sitenin Seo’suna katkı sağlamak için sitelerin birbiriyle yaptığı link değiştirme işlevidir. Bu değişim, çaprak ve karşılıklı olarak 2 grupta incelenir.
Karşılıklı Link Değişimi: 2 farklı sitenin birbirine link vermesi işlemidir. Seo için önemli olan, link değişimi yapan siteler ve aralarındaki içerik ve kalite benzerliği önemlidir.
Çapraz Link: İki farklı kişinin arada paravan siteler kullanarak yaptığı link değişimleridir. En etkili link değişim yöntemidir.
Alt Tag: Arama Motorları resimleri yalın olarak algılamazlar. Bu nedenle resimle beraber alt etiketler yani resim açıklamaları yerleştirmedir.
Hidden Text: Gizli metin demektir. İllegal bir işlemdir.
Site Map: Site haritası anlamına gelmektedir. Web sayfasındaki bütün konu başlıkların bir düzen içerisinde olmasını sağlayan liste dosyalarıdır. Seo için bu listelerin güncelleme aralığı önemlidir.
Content: İçerik anlamına gelir. Web sayfalarında paylaşılan görsel, işitsel ve yazınsal paylaşım bütünlüğüdür ve Seo için bu paylaşımların anahtar kelime gruplarıyla denk bir biçimde olması oldukça önemlidir.
Hedings Tags: Web sayfalarına içerik oluştururken içerik yazılarında kullanılması gereken başlık etiketleridir.
Cookie: Kullanıcıların web sayfalarını gezerken bıraktığı izler bütünüdür. Çerez anlamına gelmektedir.
Bot (Google Bot):Google örümcekleri yani botlar, siteye girdiğiniz içerik ve yeni siteleri farkedip, arama motoruna işlerler. Vikipedi’ye göre; ‘‘Googlebot, Google tarafından kullanılan bir arama bot'udur. Bu bot web'deki dökümanları toplar ve Google Arama Motoru için aranabilir bir içerik listesi ( index ) oluşturur. Eğer site yöneticiyseniz ve sitenizin Google aramalarında ya da herhangi bir arama motoru botunun indeksleme işleminde çıkmasını istemiyorsanız sitenizin dizininde bir robots.txt adlı dosya yaratarak [1] ,ya da sadece Googlebot için aşağıdaki meta etiketini kullanarak botların indekslemesini engelleyebilirsiniz.’’ (www.wikipedia.com.tr, 25.12.2016)
Crawler: Arama motoru botları için kullanılan başka bir terimdir. Bu botlar siteleri dolaşarak verilerin arama motoru dizininde kaydedilmesini sağlar.

2.2.Seo Nasıl Yapılır ?

Site İçi ve Site Dışı olmak üzere iki farklı Seo çalışmaları yapılmaktadır.

2.2.1. Site İçi Seo

Web sayfanın içeriğiyle alakalı bilgiler, site içi seo olarak adlandırılır. Bu bağlamda Yazı başlıkları, Anahtar Kelimeler, Metalar ve Fotoğraflar- Videolar görsel ve işitsel içerik malzemelerinin birbiriyle bütünlük yaratacak şekilde çalışması önemlidir.

2.2.1.1. Başlıklar

Sayfa Başlığı:  Hem ana sayfaların hem de alt sayfaların yapısı Seo için büyük bir önem ifade eder. Ana sayfa başlığı sitenin ismi olarak adlandırılması gerekirken, Alt sayfalar ise 3 türde kurgulanır; Yazı Başlığı, Site Adı- Yazı Başlığı, Yazı Başlığı- Site Adı
İlk kullanım, Google de her daim ön planda olunmasını sağlar. Örneğin aramamoturu.com direk konu başlığıyla ilgili bir sitedir bu nedenle büyük bir Seo sermayesine sahiptir.
İkinci kullanımda; Önce site sonra yazı adı belirtildiğinden, Site başlığındaki kelimelere yönelik Seo yapılmıştır ve yazı isimlerinden çok site başlığındaki kelimelere göre siteye giriş yapılması sağlanmıştır.
Üçüncü başlık kullanımında ise, yazı ön planda tutularak, site adı sonradan eklendiğinden Seo’ya büyük bir katkı sağlamıştır. Bu nedenle Seo çalışmalarında 3. Başlık türü önerilir.
Yazı Başlığı:  Web sayfasındaki içerik yazısıyla alakalı kısa ve öz bir yazı başlığı tercih edilmelidir. Yazıda anahtar kelime yoğunluğu mevcutsa, bunu başlıkta kullanmak iyi bir Seo çalışması olacaktır. Uzun ve anlam kargaşası yaratılacak başlıklardan kaçınımalıdır.
Konu Başlıkları: Yukarıda da değindiğim gibi, konu başlıkları headings kavramıyla, H1, h2, 43, h4.. şeklinde yanında rakamlarla büyükten küçüğe sıralanarak ifade edilir.

2.2.1.2. Metalar

Yukarıda anlattığım web sayfalarındaki meta kavramı Seo için oldukça önem taşır. Metaları kullanırken dikkat etmemiz gereken Meta Description ve Meta Keywords olarak adlandırılan 2 temel kriter mevcuttur;
Meta Description: Site açıklaması anlamına gelen bu kavram, sitenin bir cümle ile aratılmasını sağlayan koddur.Web sayfasıyla ilgili açıklamayı bir etiket halinde değil, bir cümle halinde yapılırsa, web sayfasının Seo değerinde artış gözetilir.
Meta Keywords: web sayfasının genel olarak en çok hedeflediği anahtar kelimeleri içermektedir. Site ile bağlantılı anahtar kelime kullanımı ve 10 kelimeyi 160 karakteri geçmeden web sayfasına uygun bir biçimde yazmak, Seo uygulamasını başarıyla sonuçlandırır.

2.2.1.3. Resimler

Arama motorları resimleri görmese bile, Seo’yu etkileyen bir diğer etmen resimlerdir. Bu bağlamda web sayfasında yayınlanan içeriğe yönelik görsel seçimi ve bu görsellerin miktarının fazla olması Seo’yu etkilemektedir. Aynı zamanda resim açıklamaları, Google’nin resimleri anlayabilmesini sağlayan ve onların hangi içerikte olduğunu ifade eden kodlardır. Seo için bu etmen de önemlidir. Resimlerin web boyutunda yerleştirilmesi, Google’nin görselleri algılaması bakımından ve sitenin sağlığı açısından önemlidir, sayfanın kullanıcılara geç yüklenmesini önler. Resimlerin URL yapıları, resmi koyarken kullandığımız kod kaynak yapılarıdır ve bu sitenin hızını doğrudan etkiler.

2.2.1.4. Anahtar Kelime Belirleme

Seo çalışmalarının bel kemiği olan anahtar kelime kavramı, site için uygun olan kelime gruplamaları oluşturmanıza yardımcı olacak bir kavramdır. Google, sayfanız için algıladığı anahtar kelimeleri belirli bir süzgeçten geçirir. Bu nedenle Anahtar kelimelerin yoğunluğu yani kullanım sıklığının miktarının fazla oluşu, Google tarafında bir hile, spam olarak algılanabilir. Bu oran %6-%8 arasındadır. Bir Anahtar kelimenin arama yoğunluğu Google için %1,5-2,5 arasındadır. Ayrıca Anahtar kelime belirlemede yardımcı olan bir takım Google Servisleri mevcuttur. Bunlar; Google Trends ve Google Adwords’tür. Google Trends kendi bünyesinde aranılan kelimenin hangi ülkede hangi saat aralığında ve hangi günde kullanıldığını, popüler olup olmadığını grafikte listelerken, Adwords ise Google’nin ücretli reklam verme servisidir ve anahtar kelime tabanlı çalışır.

2.2.2. Site Dışı Seo

2.2.2.1.Dizinler (İndexler)

Dizinler, sitelerin hizmet ettikleri alanlara göre kaydettikleri ve sıraladıkları web rehberleridir. Indexler, Google nezdinde de belirleyici nitelikte olan sitelerdir. Bu nedenle özellikle kaliteli dizinlerde sitenizin bulunmasını sağlamanız gerekmektedir.

2.2.2.2. Backlink

Web sayfanızı destekleyen herhangi bir sitenin sizin linkinizi paylaşmasıdır. Backlink’in sayısından ziyade kalitesi Seo için en önemli etmenlerden bir tanesidir. Örneğin, Forum veya Blog sayfaları üzerinden tanıtım yazıları içeriğinde varolan backlinkler, filtre’nin engeline takılmaz ve Seo için faydalı bir çalışma ortamıdır.

2.3. SEO YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

 (www.aramamotoru.com.tr, 25.12.2016)

3. ALGORİTMA KAVRAMI

Algoritma, Vikipedi’nin tanımına göre ‘Belirli bir problemi çözmek veya belirli bir amaca ulaşmak için tasarlanan yol haritasıdır.’ (www.wikipedia.com.tr, 25.12.2016) Algoritmayı genel bir çerçevede tanımlanırsa, 3 temel bileşeni mevcuttur.
1. Değişkenler: Dışarıdan girilen ve web sayfası sahipleri kişilerin oluşturduğu içerik değerleri tutan elemanlardır.
2. Algoritma:  Gerekli basamakların mantıksal bir düzlem ile yazılmasıdır.
3. Akış Diyagramı: Birbirine oklar gösterilerek algoritmaları ve şemaları birbirine bağlayan kutulara denir.
‘‘Her algoritma aşağıdaki kriterleri sağlamalıdır;
1. Girdi : Sıfır veya daha fazla değer dışarıdan verilmeli.
2. Çıktı : En azından bir değer üretilmeli.
3. Açıklık: Her işlem (komut) açık olmalı ve farklı anlamlar içermemeli.
4. Sonluluk: Her türlü olasılık için algoritma sonlu adımda bitmeli.
5. Etkinlik: Her komut kişinin kalem ve kağıt ile yürütebileceği kadar basit olmalıdır.’(http://www.elektrikport.com/teknik-kutuphane/bes-dakikada-algoritmayi-taniyin/8223#ad-image-0, 25.12.2016)
Yukarıda Arama motoru kavramını aktarırken değindiğim gibi, her arama motorunun kendine özgü bir algoritması vardır. Bunlardan Seo için en sık kullanılan 2 algoritma olan Google Panda ve Google Caffeine’yi bu bölümde aktaracağım.

 3.1.Google Panda Algoritması

Google’ın web sayfalarını belirli bir kritere göre sınıflandıran bir algoritmasıdır. Bu sınıflandırma doğrultusunda çıkan sonuçlara göre web sayfaları arama sonuçlarında yer almaktadır. Google bu uygulamayla, spam içeriklerini tespit edip, o web sayfa içeriklerini geri plana itmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda web sayfa yöneticilerinin sitenin içeriğine artı değer katması gerektiğini işaret eden Google, algoritmaları için sitelere optimizasyon yapmak yerine kaliteli içerik oluşturmaya odaklanmalarını web sayfası sahiplerine tavsiye ediyor. (www.wikipedia.com.tr, 25.12.2016)
Web sayfalarının Google aramalarında üst sıralara taşımak isteyen ve bunun için bir etik dışı davranışa başvuran Seo çalışmalarının artışıyla, adil bir Google arama platformu oluşturmak ve ziyaretçilere kaliteli sonuçlar sunmak amacıyla Google, zaman içerisinde karşılaştığı problemlerden dolayı arama kriterleri ve site algoritmalarının puanlarının hesaplanması için bir takım yeniliklere ve değişikliklere gitti. Bu bağlamda arama motoru aramalarının daha verimli ve nitelikli olması için Panda Algoritmasını geliştirdi. Google Panda ilk etapta web sayfalarının özgün bir içeriğe sahip olmasına büyük ölçüde önem vermektedir. Eğer bir sitedeki içerikler kopya içerik ve alıntıysa Panda bunu fark ederek, o site Panda tarafından alt sıraya yerleştirilir. Web sayfalarının Panda tarafından artı puanla değerlendirilmek için yaratılan özgün içeriklerin yanısıra, içeriğin bulunduğu sayfalara başka siteler tarafından backlinkler ile desteklenmelidir. Bu içeriklerin niteliğini belirleyen bir diğer etmen ise backlinkler ile bu yazının gösterimini tercih eden başka sitelerin yaptığı paylaşımlarla o siteyi desteklemesidir. Yazılan özgün içerikler, başka siteler tarafından backlinklerle desteklendiği sırada Panda bu içeriğin özgünlüğünün yanına bir de içeriğin niteliğine değer katacak ve böylece alınan artı puanların üzerine yenisi eklenecektir.(http://www.acarnet.com/google-panda-nedir-nasil-calisir.html, 25.12.2016)

3.2. Google Caffeine Algoritması

Google’in site sıralamasında kullandığı son algortma olan Caffeine, ye göre en güncel olan paylaşım en üst sırada yer alacaktır. Bu uygulama, sosyal medyadaki paylaşımları direkt olarak arama motoruna yansıtan seo optimizasyonudur. Yani web sayfalarının sosyal ağlarla entegreli bir biçimde arama ağını kuvvetlendiren bir birleşim oluşmuştur.
Bu uygulamanın en önemli özelliği çerezler yardımıyla kullanıcıya tekrar tekrar aynı sayfayı listeliyor olunabilmesidir. Caffeine’nin en önemli kriteri,  web sayfasının bütün aygıtlarla optimizeli yani uyumlu bir biçimde çalışması ve sayfanın oldukça hızlı açılması gerekliliği durumudur.

KAYNAKÇA
Kariyer Mimarı Bilişim Teknolojileri Akademisi, Görsel Akademi, Dijital Tasarım 3
Syf: 56-77

Makaleler
Yurdakul N. Bat M. (2011) ‘‘Şirketler İçin Rekabette Sanal Farkındalık: Arama Motoru Pazarlaması’’ Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi Sayı:1 2011 syf: 46-58
Atay C. Alanyalı M. Uyan S. Baş C. (2010) ‘‘Arama Motoru Optimizasyonu’’ Muğla Üniversitesi, Akademik Bilişim’10 – XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri

Elektronik Kaynaklar
(Erişim Tarihi:25.12.2016)
www.wikipedia.com.tr (Erişim Tarihi: 25.12.2016)
www.aramamotoru.com.tr (Erişim Tarihi: 25.12.2016)
www.garantiwebtasarim.com (Erişim Tarihi: 25.12.2016)

Ders Notları

Yedekçi, E. (2016) ‘‘Yeni Medya ve Reklamcılık’’ İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi, İletişim Fakültesi

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dillere Destan 'Fashion One Tv'

Kaliteli Yemek Hizmeti 'SARDUNYA CATERİNG'

Hürriyet Gazetesi Web Sayfasının Değerlendirilmesi