ARAMA MOTORU OPTİMİZASYONU (SEO) KAVRAMI
1. ARAMA MOTORU
20.
yüzyılın ikinci yarısından itibaren başlayan ve günümüze değin yaşamaya devam
ettiğimiz bilgi çağında, bireyler daima yaşadıkları çevreden haber alma (bilgi
alma) ve edindikleri bilgileri paylaşma ihtiyacı duyarlar. Eski zamanlardan
süre gelen bu bilgi merakı, insanların tek yönlü iletişimiyle gerçekleşirdi. Bu
bağlamda tek bir kaynak üzerinden bir haberi algılayıp, bireylerin çevresindeki
insanlara aldıkları bilgileri paylaşmasıyla birlikte kişiler arasında ağızdan
ağıza bir bilgi alışverişi gerçekleşirken, teknolojinin ilerlemesiyle birlikte
bu bilgi kaynağı yazılı ve görsel yayınlara yani kitle iletişim araçlarına (Gazete, Dergi, Televizyon) yerini bırakarak,
bireylerin bilgi aldığı kaynağı çeşitlendirdi.
Teknolojinin
gün geçtikçe gelişmesiyle eş güdümlü olarak bireyler bilgilerini daha fazla
kitleyle paylaşmak, haberler üzerinde fikir alışverişinde bulunmak gibi doğan
bu paylaşım ihtiyacı dolayısıyla, internet diye adlandırdığımız sanal ağların
zaman ve mekan farkı olmaksızın bireylerin birbirlerinden haber alabildiği,
aldığı haberleri dünyanın neresinde olursan olsun paylaşabildiği sosyal bir
platform oluştu. Böylece kaynak olarak kullanılan kitle iletişim araçları
geleneksel hale dönüşerek, sanal ağlar platformu Yeni medya olarak hayatımızın
ayrılmaz bir parçası haline geldi. Teknolojinin en büyük sermayesi olan Yeni medya,
sanal ağlarla örülü olan ağ sistemleri bütünü olarak adlandırılıyor. Mevcuttaki
bu medyayı mobil cihazlarda, tabletlerde ve masa üstü bilgisayarlarda
bireylerin zaman, mekan ve hareket farkı olmaksızın kullanabildiği bir
platformu gözler önüne seriyor. Bu platform aracılığıyla bireyler elektronik
ortamda saliseler eşliğinde bilgi edinebiliyor ve sosyal ağlarda bulunan
kişisel hesaplarında bu bilgiyi paylaşabiliyor. Elektronik tabanlı olan bu
platform rakamların eşliğinde bütünleşmiş web sayfaları birleşiminden oluşan
sanal ağda sunulan bilgi arama kaynağı ‘Arama Motoru’ sayesinde aradığımız
bilgilerdeki öbekleşmiş kelimeler halinde yazarak, sayfalarca web sayfalarının
birleşimi geniş bir bilgi dağarcığına erişebiliyoruz. Yurdakul ve Bat’ın Rowley’den
aktardığına göre Arama motorunu kuramsal olarak tanımlandığında;
‘‘Arama
motoru, çıktı olarak sonuca ulaşmış bilgiler ve kayıtların her birini
kıyaslayarak sorgulayan, bir sorgunun kabul edilebilirliği için gerekli
işlemleri yapan, ele geçirilen verilerin yüksek performansta olmasını sağlayan
bir sorgulama ve elde etme mekanizmasıdır.’’ Vikipedia internet ansiklopedisine
göre ise ‘‘Arama motoru, internet üzerinde bulunan içeriği aramak için
kullanılan bir mekanizmadır. Üç bileşenden oluşur: web robotu, arama indeksi ve
kullanıcı arabirimi. Ancak arama sonuçları genellikle sık tıklanan internet
sayfalarından oluşan bir liste olarak verilmektedir.’’
(http://tr.wikipedia.org, 25.12.2016)
Arama Motorlarının yapısı hakkında Yurdakul ve
Bat’ın Rowley’den aktardığına göre; ‘‘Web’de trafiğin ana kaynağı olan arama
motorları kişilerin aradıkları konulardaki web adresini tam olarak bilememeleri
sebebiyle insanlara bir çıkış yolu sunmaktadır. Araştırmacı ya sitenin adresine
(URL) sahip olmadığı ya da neye bakacağından emin olmadığı zaman arama
motorlarında, anahtar kelimelerin birleşimini kullanarak web sayfaları ve
sunucuları arasında linklere ulaşabilmektedir.’’ Arama motorları kullanıcılar
ve web sayfaları arasında bir köprü görevi görür. Çünkü buraya kaydedilen web sayfalarının kullanıcılara
ulaşması yolunda bir zemin platformu hazırlar. Arama motorları kendi
bünyelerinde saf bir bilgi barındırmazlar. Bu bağlamda arama motorunun tanıdığı
web sayfaları üzerinde Seo çalışmaları yapılır. Bu çalışmaların nihai amacı,
arama motorları üzerinden bilgiye çabuk erişmek isteyen tüketicilerin gözü
önünde olarak (Haber kaynağı olan web sayfalarının arama motorunda ilk sayfada
hatta ilk sıralarda bulunma arzusuna yönelik ) haberi yani bilgiyi kendi web
sayfaları üzerinden kullanıcıların okuması ve paylaşması mantığıdır. Bu bağlamda web sayfaları diğer web sayfalarıyla
yarış halindedirler.
Vikipedia
internet ansiklopedisine göre, ‘‘Arama
motoru teknolojisinde günümüzde genel amaçlı arama motorlarının yanında belli bir alana yoğunlaşmış arama motoru örnekleri bulunmaktadır. Belli bir alana
yoğunlaşmış arama teknolojisine “dikey arama” adı verilmektedir. ’’
(http://tr.wikipedia.org, 25.12.2016)
Yurdakul
ve Bat’ın Kennedy’den aktardığına göre ‘‘Her bir arama motoru şirketi, kendi
algoritmasına sahiptir. Her bir algoritma, lehte ve aleyhte özellik taşır ve
sıklıkla sorguya çekilirler. Google’ın algoritması sıklıkla, arama soruları
için web sitesi listelerini gereğinden fazla gösterir.’’ Birden fazla web arama
motoru bulunmasına rağmen bunların gözde olanı Google’dir. En çok kullanılan 20
arama motoru aşağıdaki görselde belirtilmiştir;
Arama
motorlarının çalışma mantığından yani yapısından kavramsal olarak değinecek
olursak Yurdakul ve Bat’ın Rowley ve Gibson’dan aktardığına göre; ‘‘Arama
motorları geniş bir alana ulaşmayı sağlar ve farklı yerlere dağılmış olan
belgeleri toplamada etkili bir süreç geliştirir. (Google ve Yahoo gibi web
arama motorları, büyük indekslerdeki en geniş arama ağına sahip motorlardır. Bu
servisler linkleri çaprazlama tarayan küçük programlar olan bazı “örümcekler”
ya da “web böcekleri” gönderirler. Örümcekler, ana web arama motorlarını
destekleyen büyük indekslerin yapılarını tarayarak, aranan metin bilgisinin
tamamını gönderirler. Web arama motorları, yapısal olmayan HTML ve PDF
dokümanlarının sayılarca verisinin iyi bir indeks taramasını yapar.’’
Günümüzde
arama motorları, markaların kendi kimliklerini hedef kitlelerine aktarabildiği
geleneksel kitle iletişim araçlarına rağmen maliyeti çok daha az bir ücretle
çoğu zaman ücretsiz bir tanıtım platformu olarak ta kullanılıyor. Tanıtımın
yanı sıra işletmelerin satış hacmini doğrudan geliştirmesini sağlayan
elektronik web sayfalarıyla kullanıcılar elektronik bir alım- satım
gerçekleşebilir boyuta getirilmiştir. Böylece kurumlar, web sayfaları tasarımı
ve içeriğiyle tüketicilerin algılarına hitap ederken, ürününü de satabilir
durumdadır.
2. SEO (SEARCH ENGİNEE OPTİMİZATİON)
Türkçe
karşılığı ‘Arama Motoru Optimizasyonu’ olarak adlandırılan Seo, Web sayfanızın
arama motoru üzerinde aranılan kelimeler eşliğinde yapılan araştırmada daha üst
sıralara çıkması için sürekli yapılması gereken elektronik platformda yapılan
işlemler bütünüdür. Böylece sayfanız, çok kişi tarafından görünecek yani
görünürlüğü gün geçtikçe diğer sitelere rağmen artış gösterecek ve sitenizde
yer alan içerik daha çok kişiye erişmesi sağlanacaktır. Vikipedi İnternet
Ansiklopedisine göre Seo ; ‘‘Arama motoru optimizasyonu, amacı web sitelerinin,
arama motorlarının kriterlerine uygun hale getirilerek hedeflenen aramalarda
yükseltilmesidir. İngilizcede ve Türkçede kısaca SEO (Search Engine
Optimization) olarak ifade edilmektedir. Bununla birlikte arama motorları,
arama sonuçlarını listelerken algoritmik bir yapı kullanmaktadır. Bu nedenle
web geliştiricileri; yazmış oldukları sayfaları bu ayrıntıya dikkat ederek
oluştururlar. İnternetin ekonomik anlamdaki gücünün artması neticesinde hızla
yaygınlaşmaya başlamıştır.’’ Arama Motoru Optimizasyonunun günümüzde bu denli
önem kazanmasının nedeniyse internetin yaygın bir iletişim aracı olarak
kullanılması ve insanların bilgi kaynağı olarak kullandıkları ilk kaynak olmasıdır.
Yukarıda değindiğim gibi arama motoru web sayfaları arasında hızlı bir bilgi
tüketimi gerçekleştirmeyi seven, tek bir bilgi için vakit kaybetmeyi sevmeyen kullanıcı
profili düşünüldüğünde tüketiciler, arama
motorunun ilk sayfasında hatta ilk sıralarda yer alan sitelerden bilgi ve
alışveriş ihtiyacını giderirler. İşte tam da bu noktada Seo’nun önemi ortaya
çıkmıştır.
2.1.Seo Terimleri
On
Page Seo: Site İçi Seo anlamına
gelmektedir. Web sayfası içindeki sayfalara müdahale ederek yapılan Seo
çalışmalarıdır. Bunlar; Web sitesinin tasarımı, kod yapısı, link ve resim gibi
ögelerin doğru kullanılması, site içeriğinin doğru oluşturulmasından
oluşmaktadır.
Off
Page Seo: Site Dışı Seo çalışmaları olarak adlandırılır. Sitenin dışında site
içerisine eklenen link ve medya kullanımı ve her türlü yapılan tanıtım,
paylaşım çalışmalarıdır.
PageRank:
Eski zamanlarda önemli olan Google algoritması PagRank kullanıcının web
sayfalarına giriş ve çıkışlarına göre Google’nin web sayfalarını
değerlendirildiği bir puanlama sistemidir. PageRank, Google’ın sitenizin diğer
sitelerden aldığı linkler doğrultusunda anlamını taşımaktadır. PR (PageRank) değeri yüksek olan siteler Google
tarafından daha çok önemsenir ve sıralamalarda daha üst sırada çıkarlardı. Vikipedi’ye
göre bu kavram;‘‘PageRank, Google'ın site sıralamasında kullandığı
algoritmanın sonucu sitenize verdiği değeri gösteren basitleştirilmiş 0'dan
10'a kadar olan bir değerdir. Bu değer genel olarak özgün bir içeriğe, sayfaya
verilmiş bağlantılara ve bağlantı veren sayfaların kalitesine bağlı olarak
değişir. Pagerank ile birlikte bir link pazarı oluşmasından dolayı Google bu
konuda kendini geri çekmiş ve de son olarak 2014 yılında hiçbir pagerank
güncellemesi gerçekleştirmemiştir.’’(www.wikipedia.com.tr,
25.12.2016)
Trust
Rank: Spam sayfalarını otomatik bir sistemle bulan ve link sistemini inceleyen
link analiz sistemidir. Birçok web sayfası ticari nedenlerle arama motoru
sonuçlarında yükselmek istemekte ve bunun için spam tekniklerini
kullanmaktadır. Her sayfanın web sayfası editörünce incelenmesi zor olduğundan,
bazı güvenilir sayfalar işaretlenir ve ondan alınan link çıkışlarındaki
sitelere puanlar verilir.
Web
Master: Web sayfası sahibine verilen isimdir.
Domain:
Web sayalarının isimlerine verilen addır. Her bir web sayfası isimlendirilirken
Domain uzantısı ve ismi olarak iki ayrı kısımdan oluşur. Google sayfanın
ismi, .com.tr onun uzantısıdır. Domainler, genelde yıllık satın
alınabilen web sayfa hizmetlerdir.
Hosting:
Barındırma hizmeti olarak anlamlandırılan kavram, web sayfanızın tüm
materyallerinin barındığı 7 gün 24 saat erişime açık veri merkezleridir. Bir
siteyi yayınlamak için domain ve hosting olmak üzere iki temel unsur vardır.
Vikipedi’ye göre; ‘‘Bir web sitesinde yayınlanmak istenen sayfaların,
resimlerin veya dokümanların internet kullanıcıları tarafından erişebileceği
bir bilgisayarda tutulmasıdır. İnternette site yayınlamak için özel olarak
üretilmiş, internet omurgasına çok hızlı bağlantısı olan, yüzlerce kullanıcıya
aynı anda hizmet verebilecek bir bilgisayarda (sunucuda) yayınlamak istediği
dosyaların saklanması gerekir. Web siteye ait dosyaları saklayan ve internet
kullanıcılarının erişimine sunan bu bilgisayarlara web sunucusu (web server), bu
veri saklama ve yayınlama işlemine de web hosting denir.’’ (www.wikipedia.com.tr,
25.12.2016)
Home
Directory: Web sayfasının barındığı hostingteki ana dizindir. Hosting, web
sayfası bilgilerine erişmek için kullanılan birincil merkezdir.
Link:
Kullanıcıların çevrimiçi olarak web sayfalarını gezmelerine yardımcı olan
bağlantılardır.
Link
Farm: Birbiriyle bağlantılı veya bağlantısız sayısız linklerin bulunduğu
sitelerdir. Bu tarz web sayfaların Seo bazında yararlı değildir.
Inbound
Links: Bir web sayfasının içeriğine
başka bir web sayfasından verilen bağlantıların tümüdür. Bu web sayfalarının
kendi kullandığınız web sayfalarının içeriğiyle uygun olmalı, kaliteli içerik
oluşturmanızı sağlamalıdır.
Outbound
Links: Sitenizden dışarı verilen linklerdir. Bu linklerin kalitesi, web
sayfanızdaki Seo çalışmanız için oldukça önemlidir.
Back
Link: Web sayfasında oluşturulan içeriğin kendi sayfanız içerisinde başka bir
web sitesine link vermenizdir. Burada verilen linklerin içeriğinizle alaka
düzeyi ve verdiğiniz link sayısı oldukça önem kazanır.
Spam:
Arama motorlarını kandırmaya- aldatmaya yönelik yapılan çalışmaların bütünüdür.
Bu arama motoru yapısıncafark edildiği zaman web sayfası filtre isimli ceza
alarak rakiplerine rağmen en arkalara düşer, belki de arama motorundan
silinebilir.
Mega
Tag: Sitenizle ilgili bilgilendirici açıklama, anahtar kelime, coğrafi konum,
sahibi, yazarı, sitenin yazılımı ve sürümü gibi pek çok bilgiyi arama motoruna
sunmaktadır.
Keywords
Mega Tag: Web Sitesinin ve sayfalarının hedef aldığı anahtar kelimelerdir. Bu
kelimelerin site içeriğiyle uyumlu olması gerekir.
Keywords:
Anahtar kelime olarak Türkçe karşılığı olan bir terim, Seo’nun can damarıdır.
Anahtar kelimelerin Doğru kullanımı, seo açısından önemlidir.
İndex:
Arama Motorunda listelenmeyi, arama motorunca tanınmayı ifade eder.
Link
Değişimi: Sitenin Seo’suna katkı sağlamak için sitelerin birbiriyle yaptığı
link değiştirme işlevidir. Bu değişim, çaprak ve karşılıklı olarak 2 grupta
incelenir.
Karşılıklı
Link Değişimi: 2 farklı sitenin birbirine link vermesi işlemidir. Seo için
önemli olan, link değişimi yapan siteler ve aralarındaki içerik ve kalite
benzerliği önemlidir.
Çapraz
Link: İki farklı kişinin arada paravan siteler kullanarak yaptığı link
değişimleridir. En etkili link değişim yöntemidir.
Alt
Tag: Arama Motorları resimleri yalın olarak algılamazlar. Bu nedenle resimle
beraber alt etiketler yani resim açıklamaları yerleştirmedir.
Hidden
Text: Gizli metin demektir. İllegal bir işlemdir.
Site
Map: Site haritası anlamına gelmektedir. Web sayfasındaki bütün konu
başlıkların bir düzen içerisinde olmasını sağlayan liste dosyalarıdır. Seo için
bu listelerin güncelleme aralığı önemlidir.
Content:
İçerik anlamına gelir. Web sayfalarında paylaşılan görsel, işitsel ve yazınsal
paylaşım bütünlüğüdür ve Seo için bu paylaşımların anahtar kelime gruplarıyla
denk bir biçimde olması oldukça önemlidir.
Hedings
Tags: Web sayfalarına içerik oluştururken içerik yazılarında kullanılması
gereken başlık etiketleridir.
Cookie:
Kullanıcıların web sayfalarını gezerken bıraktığı izler bütünüdür. Çerez
anlamına gelmektedir.
Bot
(Google Bot):Google örümcekleri yani botlar, siteye girdiğiniz içerik ve yeni
siteleri farkedip, arama motoruna işlerler. Vikipedi’ye göre; ‘‘Googlebot,
Google tarafından kullanılan bir arama bot'udur. Bu bot web'deki dökümanları
toplar ve Google Arama Motoru için aranabilir bir içerik listesi ( index )
oluşturur. Eğer site yöneticiyseniz ve sitenizin Google aramalarında ya da
herhangi bir arama motoru botunun indeksleme işleminde çıkmasını istemiyorsanız
sitenizin dizininde bir robots.txt adlı dosya yaratarak [1] ,ya da sadece
Googlebot için aşağıdaki meta etiketini kullanarak botların indekslemesini
engelleyebilirsiniz.’’ (www.wikipedia.com.tr,
25.12.2016)
Crawler:
Arama motoru botları için kullanılan başka bir terimdir. Bu botlar siteleri
dolaşarak verilerin arama motoru dizininde kaydedilmesini sağlar.
2.2.Seo Nasıl Yapılır ?
Site
İçi ve Site Dışı olmak üzere iki farklı Seo çalışmaları yapılmaktadır.
2.2.1. Site İçi Seo
Web
sayfanın içeriğiyle alakalı bilgiler, site içi seo olarak adlandırılır. Bu
bağlamda Yazı başlıkları, Anahtar Kelimeler, Metalar ve Fotoğraflar- Videolar
görsel ve işitsel içerik malzemelerinin birbiriyle bütünlük yaratacak şekilde
çalışması önemlidir.
2.2.1.1. Başlıklar
Sayfa Başlığı: Hem ana sayfaların hem de alt sayfaların
yapısı Seo için büyük bir önem ifade eder. Ana sayfa başlığı sitenin ismi
olarak adlandırılması gerekirken, Alt sayfalar ise 3 türde kurgulanır; Yazı
Başlığı, Site Adı- Yazı Başlığı, Yazı Başlığı- Site Adı
İlk
kullanım, Google de her daim ön planda olunmasını sağlar. Örneğin
aramamoturu.com direk konu başlığıyla ilgili bir sitedir bu nedenle büyük bir
Seo sermayesine sahiptir.
İkinci
kullanımda; Önce site sonra yazı adı belirtildiğinden, Site başlığındaki
kelimelere yönelik Seo yapılmıştır ve yazı isimlerinden çok site başlığındaki
kelimelere göre siteye giriş yapılması sağlanmıştır.
Üçüncü
başlık kullanımında ise, yazı ön planda tutularak, site adı sonradan
eklendiğinden Seo’ya büyük bir katkı sağlamıştır. Bu nedenle Seo çalışmalarında
3. Başlık türü önerilir.
Yazı Başlığı: Web sayfasındaki içerik yazısıyla alakalı
kısa ve öz bir yazı başlığı tercih edilmelidir. Yazıda anahtar kelime yoğunluğu
mevcutsa, bunu başlıkta kullanmak iyi bir Seo çalışması olacaktır. Uzun ve
anlam kargaşası yaratılacak başlıklardan kaçınımalıdır.
Konu Başlıkları:
Yukarıda da değindiğim gibi, konu başlıkları headings kavramıyla, H1, h2, 43,
h4.. şeklinde yanında rakamlarla büyükten küçüğe sıralanarak ifade edilir.
2.2.1.2. Metalar
Yukarıda
anlattığım web sayfalarındaki meta kavramı Seo için oldukça önem taşır.
Metaları kullanırken dikkat etmemiz gereken Meta Description ve Meta Keywords
olarak adlandırılan 2 temel kriter mevcuttur;
Meta Description:
Site açıklaması anlamına gelen bu kavram, sitenin bir cümle ile aratılmasını
sağlayan koddur.Web sayfasıyla ilgili açıklamayı bir etiket halinde değil, bir
cümle halinde yapılırsa, web sayfasının Seo değerinde artış gözetilir.
Meta Keywords:
web sayfasının genel olarak en çok hedeflediği anahtar kelimeleri içermektedir.
Site ile bağlantılı anahtar kelime kullanımı ve 10 kelimeyi 160 karakteri
geçmeden web sayfasına uygun bir biçimde yazmak, Seo uygulamasını başarıyla
sonuçlandırır.
2.2.1.3. Resimler
Arama
motorları resimleri görmese bile, Seo’yu etkileyen bir diğer etmen resimlerdir.
Bu bağlamda web sayfasında yayınlanan içeriğe yönelik görsel seçimi ve bu
görsellerin miktarının fazla olması Seo’yu etkilemektedir. Aynı zamanda resim
açıklamaları, Google’nin resimleri anlayabilmesini sağlayan ve onların hangi
içerikte olduğunu ifade eden kodlardır. Seo için bu etmen de önemlidir.
Resimlerin web boyutunda yerleştirilmesi, Google’nin görselleri algılaması
bakımından ve sitenin sağlığı açısından önemlidir, sayfanın kullanıcılara geç
yüklenmesini önler. Resimlerin URL yapıları, resmi koyarken kullandığımız kod
kaynak yapılarıdır ve bu sitenin hızını doğrudan etkiler.
2.2.1.4. Anahtar Kelime Belirleme
Seo
çalışmalarının bel kemiği olan anahtar kelime kavramı, site için uygun olan
kelime gruplamaları oluşturmanıza yardımcı olacak bir kavramdır. Google,
sayfanız için algıladığı anahtar kelimeleri belirli bir süzgeçten geçirir. Bu
nedenle Anahtar kelimelerin yoğunluğu yani kullanım sıklığının miktarının fazla
oluşu, Google tarafında bir hile, spam olarak algılanabilir. Bu oran %6-%8
arasındadır. Bir Anahtar kelimenin arama yoğunluğu Google için %1,5-2,5
arasındadır. Ayrıca Anahtar kelime belirlemede yardımcı olan bir takım Google
Servisleri mevcuttur. Bunlar; Google Trends ve Google Adwords’tür. Google Trends
kendi bünyesinde aranılan kelimenin hangi ülkede hangi saat aralığında ve hangi
günde kullanıldığını, popüler olup olmadığını grafikte listelerken, Adwords ise
Google’nin ücretli reklam verme servisidir ve anahtar kelime tabanlı çalışır.
2.2.2. Site Dışı Seo
2.2.2.1.Dizinler (İndexler)
Dizinler,
sitelerin hizmet ettikleri alanlara göre kaydettikleri ve sıraladıkları web
rehberleridir. Indexler, Google nezdinde de belirleyici nitelikte olan
sitelerdir. Bu nedenle özellikle kaliteli dizinlerde sitenizin bulunmasını
sağlamanız gerekmektedir.
2.2.2.2. Backlink
Web
sayfanızı destekleyen herhangi bir sitenin sizin linkinizi paylaşmasıdır.
Backlink’in sayısından ziyade kalitesi Seo için en önemli etmenlerden bir
tanesidir. Örneğin, Forum veya Blog sayfaları üzerinden tanıtım yazıları
içeriğinde varolan backlinkler, filtre’nin engeline takılmaz ve Seo için
faydalı bir çalışma ortamıdır.
2.3. SEO YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ
GEREKENLER
(www.aramamotoru.com.tr,
25.12.2016)
3. ALGORİTMA KAVRAMI
Algoritma,
Vikipedi’nin tanımına göre ‘Belirli bir problemi çözmek veya belirli bir amaca
ulaşmak için tasarlanan yol haritasıdır.’ (www.wikipedia.com.tr,
25.12.2016) Algoritmayı genel bir çerçevede tanımlanırsa, 3 temel bileşeni
mevcuttur.
1.
Değişkenler: Dışarıdan girilen ve web sayfası sahipleri kişilerin oluşturduğu
içerik değerleri tutan elemanlardır.
2.
Algoritma: Gerekli basamakların
mantıksal bir düzlem ile yazılmasıdır.
3.
Akış Diyagramı: Birbirine oklar gösterilerek algoritmaları ve şemaları
birbirine bağlayan kutulara denir.
‘‘Her
algoritma aşağıdaki kriterleri sağlamalıdır;
1.
Girdi : Sıfır veya daha fazla değer dışarıdan verilmeli.
2.
Çıktı : En azından bir değer üretilmeli.
3.
Açıklık: Her işlem (komut) açık olmalı ve farklı anlamlar içermemeli.
4.
Sonluluk: Her türlü olasılık için algoritma sonlu adımda bitmeli.
5.
Etkinlik: Her komut kişinin kalem ve kağıt ile yürütebileceği kadar basit
olmalıdır.’(http://www.elektrikport.com/teknik-kutuphane/bes-dakikada-algoritmayi-taniyin/8223#ad-image-0,
25.12.2016)
Yukarıda
Arama motoru kavramını aktarırken değindiğim gibi, her arama motorunun kendine
özgü bir algoritması vardır. Bunlardan Seo için en sık kullanılan 2 algoritma
olan Google Panda ve Google Caffeine’yi bu bölümde aktaracağım.
3.1.Google Panda Algoritması
Google’ın
web sayfalarını belirli bir kritere göre sınıflandıran bir algoritmasıdır. Bu
sınıflandırma doğrultusunda çıkan sonuçlara göre web sayfaları arama
sonuçlarında yer almaktadır. Google bu uygulamayla, spam içeriklerini tespit
edip, o web sayfa içeriklerini geri plana itmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda
web sayfa yöneticilerinin sitenin içeriğine artı değer katması gerektiğini
işaret eden Google, algoritmaları için sitelere optimizasyon yapmak yerine
kaliteli içerik oluşturmaya odaklanmalarını web sayfası sahiplerine tavsiye ediyor.
(www.wikipedia.com.tr,
25.12.2016)
Web
sayfalarının Google aramalarında üst sıralara taşımak isteyen ve bunun için bir
etik dışı davranışa başvuran Seo çalışmalarının artışıyla, adil bir Google
arama platformu oluşturmak ve ziyaretçilere kaliteli sonuçlar sunmak amacıyla
Google, zaman içerisinde karşılaştığı problemlerden dolayı arama kriterleri ve
site algoritmalarının puanlarının hesaplanması için bir takım yeniliklere ve
değişikliklere gitti. Bu bağlamda arama motoru aramalarının daha verimli ve
nitelikli olması için Panda Algoritmasını geliştirdi. Google Panda ilk etapta
web sayfalarının özgün bir içeriğe sahip olmasına büyük ölçüde önem
vermektedir. Eğer bir sitedeki içerikler kopya içerik ve alıntıysa Panda bunu
fark ederek, o site Panda tarafından alt sıraya yerleştirilir. Web sayfalarının
Panda tarafından artı puanla değerlendirilmek için yaratılan özgün içeriklerin
yanısıra, içeriğin bulunduğu sayfalara başka siteler tarafından backlinkler ile
desteklenmelidir. Bu içeriklerin niteliğini belirleyen bir diğer etmen ise
backlinkler ile bu yazının gösterimini tercih eden başka sitelerin yaptığı
paylaşımlarla o siteyi desteklemesidir. Yazılan özgün içerikler, başka siteler
tarafından backlinklerle desteklendiği sırada Panda bu içeriğin özgünlüğünün
yanına bir de içeriğin niteliğine değer katacak ve böylece alınan artı
puanların üzerine yenisi eklenecektir.(http://www.acarnet.com/google-panda-nedir-nasil-calisir.html,
25.12.2016)
3.2. Google Caffeine Algoritması
Google’in
site sıralamasında kullandığı son algortma olan Caffeine, ye göre en güncel
olan paylaşım en üst sırada yer alacaktır. Bu uygulama, sosyal medyadaki paylaşımları
direkt olarak arama motoruna yansıtan seo optimizasyonudur. Yani web
sayfalarının sosyal ağlarla entegreli bir biçimde arama ağını kuvvetlendiren
bir birleşim oluşmuştur.
Bu
uygulamanın en önemli özelliği çerezler yardımıyla kullanıcıya tekrar tekrar
aynı sayfayı listeliyor olunabilmesidir. Caffeine’nin en önemli kriteri, web sayfasının bütün aygıtlarla optimizeli
yani uyumlu bir biçimde çalışması ve sayfanın oldukça hızlı açılması
gerekliliği durumudur.
KAYNAKÇA
Kariyer
Mimarı Bilişim Teknolojileri Akademisi, Görsel
Akademi, Dijital Tasarım 3
Syf:
56-77
Makaleler
Yurdakul
N. Bat M. (2011) ‘‘Şirketler İçin Rekabette Sanal Farkındalık: Arama Motoru
Pazarlaması’’ Gümüşhane Üniversitesi
İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi Sayı:1 2011 syf: 46-58
Atay
C. Alanyalı M. Uyan S. Baş C. (2010) ‘‘Arama Motoru Optimizasyonu’’ Muğla Üniversitesi, Akademik Bilişim’10 –
XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri
Elektronik
Kaynaklar
(Erişim
Tarihi:25.12.2016)
www.wikipedia.com.tr
(Erişim Tarihi: 25.12.2016)
https://googleblog.blogspot.com.tr/2010/06/our-new-search-index-caffeine.html
(Erişim Tarihi: 25.12.2016)
www.aramamotoru.com.tr
(Erişim Tarihi: 25.12.2016)
www.garantiwebtasarim.com
(Erişim Tarihi: 25.12.2016)
http://www.elektrikport.com/teknik-kutuphane/bes-dakikada-algoritmayi-taniyin/8223#ad-image-0,
(Erişim Tarihi: 25.12.2016)
Ders
Notları
Yedekçi,
E. (2016) ‘‘Yeni Medya ve Reklamcılık’’ İstanbul
Yeni Yüzyıl Üniversitesi, İletişim Fakültesi
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil